Pääsivu Indonesia Intia Kiina Nepal Sri Lanka Vietnam Suomi

1. Köyhyys
2. Peruskoulutus
3. Tasa-arvo
4. Lapsikuolleisuus
5. Äitien terveys
6. Taudit
7. Ympäristö
8. Kumppanuus
Opettajille

Tavoite 2. Peruskoulutuksen takaaminen kaikille

  • Kaikille lapsille tulee vuoteen 2015 mennessä taata mahdollisuus suorittaa peruskoulu.

Aasialaislapsista arviolta 95 prosenttia kuluttaa koulunpenkkiä, mutta keskiarvo kätkee taakseen syvät maakohtaiset erot. Vaikuttavaa kehitys on ollut esimerkiksi Bangladeshissa, jossa koulua käyvien osuus on lyhyessä ajassa noussut 64 prosentista lähelle sataa.

Opin tiellä myös pysytään aiempaa paremmin, esimerkiksi Kiinassa koulunsa päättävien osuus on viime vuosikymmenen kuluessa noussut 88 prosentista 94:ään. Myös Vietnam saavuttanee koulutustavoitteen jo ennen vuotta 2015. Asiantuntijat pitävät juuri koulutuksen yhteiskunnallista arvostusta yhtenä suurimmista syistä siihen, että mm. Vietnam ja Kiina ovat edenneet vauhdilla muissakin vuosituhattavoitteissa.

Kambodzha ja Laos puolestaan ovat esimerkkejä maista, joissa tilanne ei koulutuksen osalta ole kehuttava: noin puolet lapsista jättää peruskoulun kesken. Monia kouluja vaivaa pula opettajista. Kaikissa maissa koulutuksen laatu vaihtelee suuresti, ja parhaat koulut ovat tyypillisesti suurissa kaupungeissa ja vauraammilla alueilla.

 

TekijätOy Murmur AbUNDPOpetushallitusAasiaan-sivusto