Duunioppi / Työssäoppimisen edellytykset / Terveellinen ruokavalio / Ruokaympyrätorstai 18.12.2014

Ruokaympyrä

Suomessa terveellisiä ravitsemussuosituksia havainnollistetaan ruokaympyrän avulla.

Ruokaympyrässä ruoka-aineet on ryhmitelty kuuteen erikokoiseen lohkoon.

Ruokaympyrän avulla kuvataan ruokavalion monipuolisuutta ja elintarvikkeiden suhteellista määrää ruokavaliossa.

Ruokaympyrän lohkot ovat:

- kasvikset, marjat ja hedelmät

- viljatuotteet

- liha, kala ja muna

- maitotuotteet

- peruna

- rasvat ja öljy

          

Nautimme päivän aikana 3-6 erikokoista ateriaa, siksi ei ole samantekevää, mitä syömme. Päivän ateriat ovat: aamupala, lounas, päiväkahvi, päivällinen ja iltapala.

Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio muodostuu, kun ruoka-aineita käytetään vaihtelevasti. Mikään yksittäinen ruoka ei tee ruokavaliota hyväksi tai huonoksi.

Ruokaympyrä helpottaa terveellisen ruokavalion suunnittelua. Täysipainoisen aterian saa, kun syö päivittäin jotain jokaisesta lohkosta ja vaihtelee ruoka-aineita.

  Mitä söit tänä aamuna aamupalalla?

 ____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

Sivu päivitetty 17.12.2005

AMMe