1: Psyykkinen toiminta, oppiminen ja vuorovaikutus

Psykologian opiskelu

"Ainakin mulle psykan tunnit oli päivän valopilkkuja kaikkien teoria- ja matemaattisten aineiden välissä. On psykakin tietty teoria-aine, mut siinä sai käyttää vähän omaakin päätä."

Hanna 19

Mieti ennen oppikirjaan tutustumista:

  • Mitä sana psykologia tuo mieleesi?
  • Millä elämänalueilla luulet psykologiasta olevan hyötyä?
  • Mihin sinä voisit käyttää psykologista tietoa?
  • Miksi psykologiaa opetetaan lukiossa?

Psykologinen tutkimus on tuottanut tietoa oppimisesta. Tiedämme, että oppiminen aivojen tasolla merkitsee uusien yhteyksien syntymistä hermosolujen välille. Kun luet tätä tekstiä, aivosi käsittelevät vastaanottamaasi aisti-informaatiota. Tietyt aivoalueet aktivoituvat. Teet tulkintoja. Vanhat muistitietosi auttavat uuden tiedon ymmärtämisessä. Uusi tieto saattaa muuttaa vanhaa tietoa.

Psykologinen tieto oppimistapahtumasta ja muistin toiminnasta on syynä siihen, että sinua usein opiskelun aluksi kehotetaan virittäytymään aiheeseen ja kaivamaan esille ennakkokäsityksiäsi. Samalla tavalla oppimista tehostavat myös opiskeltavan alueen silmäily, ennakoivien kysymysten esittäminen ja "oman pään käyttäminen," kuten psykologiaa lukiossa opiskellut Hanna edellä totesi.

OpetushallitusEtälukio KäyttöehdotOhjeet