MLM - Modersmål, Litteratur och Mediekunskap

Tomas Mikael Bäck

Bild: Tomas Mikael Bäck
Namn:
Tomas Mikael Bäck
Född:
18.2.1946
Bosatt:
Helsingfors sedan 1965
Yrke:
Poet (har tidigare jobbat som bibliotekarie)
Utbilding:
Hum.kand. vid Helsingfors universitet (svensk litteratur, nordisk filologi, psykologi, pedagogik) och biblioteksexamen vid Svenska social- och kommunalhögskolan
Verk:
  • Andhämtning (dikter). Söderström & Co 1972.
  • ch hastigt förstå (dikter). Söderström & Co 1975.
  • Början av ett år (dikter). Boklaget 1977.
  • Tills vi äger våra liv (dikter). Boklaget 1980.
  • Denna dag (dikter). Boklaget 1982.
  • Regnljus och snö (dikter). Alba & Söderström & Co 1984.
  • Språngmarsch på stället (dikter). Alba & Söderström & Co 1985.
  • Flytande avsatser (dikter). Alba & Söderström & Co 1986.
  • Frågare! (dikter). Alba & Söderström & Co 1988.
  • Spånkorg, dikter, Alba & Schildts 1990.
  • Tilltal (redaktör för antologi) (dikter). AWE 1992.
  • Trädgårdssten (dikter). Schildts 1995.
  • Memoarer och annan dikt (dikter). Schildts 1997.
  • Sol-sordin (dikter). Schildts 2000.
  • Väggvitt (dikter). Schildts 2003.

Intervju

Frågorna

Hur blev du författare?
  • Jag hade en studiehandledare som testade våra förmågor i mellanskolan och det visade sig att jag var bra på att hitta på rim. Jag har alltid skrivit dagbok och började så småningom även skriva dikter. Det här avslöjade jag inte för någon eftersom jag tyckte att det var fjantigt. Ska man psykologisera så fick jag väl utlopp för någon sorts tonårsvånda och ensamhetskänsla i mitt skrivande. Jag hade faktiskt inga kompisar alls under en period. - Författare på heltid blev jag när jag, till min chefs häpnad, sade upp mig efter att ha fått ett långvarigt stipendium. Det var en oerhörd befrielse att bli "fri" författare.
Vilka böcker och författare har varit eller är viktiga för dig?
  • Gunnar Björling är en författare man inte kan imitera utan att det har alldeles förödande resultat för ens egen diktning. Det är något alldeles speciellt med honom. Jag ser honom som en vitaliserande injektion. Sedan är det japanerna, men det är svårt att få tag på vettiga översättningar av dem. Pär Lagerkvist är en sådan som alla har läst, för mig är han en av de stora skalderna. - En gång när min pappa var på tjänsteresa till Helsingfors bad jag att han skulle köpa "Ångest" och "Kaos" åt mig. De fanns inte att få, så han köpte "Aftonland" i stället. Jag tyckte den var så mjäkig att jag inte riktigt förlät honom det. Paul Celan och Bengt-Emil Johnson är poeter jag vill nämna. Tua Forsströms diktsamling "September" är jag mycket förtjust i.
För vem skriver du?
  • I första hand för mig själv. Men om jag skulle skriva bara för mig själv vore det inte någon vits att ge ut böcker. Att skriva är en form av kontaktsökande.
Hur arbetar du som författare?
  • Jag har en anteckningsbok i ryggsäcken eller fickan. Mycket som jag antecknar är strunt som falnar på ett ögonblick. Ibland får jag briljanta idéer i drömmen, men när jag vaknar är det bara grus. Det mesta som jag skriver ner är ointressant. Jag brukar skriva ner ordkombinationer jag kommer på, de försvinner annars. Sedan gäller det att gå igenom sina anteckningar innan de blir alltför gamla. Lämnar man dem att ligga för länge försvinner all energi. - Jag kommer till mitt arbetsrum klockan nio på morgonen. Även om det för en utomstående inte verkar hända något nyttigt pågår det saker fastän det kanske inte ser ut så. I början kunde jag få panikkänslor och tycka att dagen varit förspilld. Numera kan jag acceptera att en dag bara går åt till att läsa.
Du har skrivit i de flesta genrer, vilken är din favorit?
Vilket är ditt förhållande till språket?
  • Ganska intimt. En drivfjäder är att försöka ladda språket med största möjliga uttryck. Det är svårt att skriva ren och vacker svenska i Finland. Svenskan här är ofta alltför påverkad av finskan.
Vad vill du med ditt författarskap?
  • Jag vill formulera och tydliggöra saker för mig själv. Sedan är det bra om andra läsare kan känna igen något i det jag skriver.
Vilka är de ämnen du återkommer till i dina böcker?
  • Jag försöker kanske medvetet behandla en viss tematik, men skriver kanske egentligen om någonting helt annat. Jag tror att jag kretsar kring medvetna tankegångar och konflikter, hur det går att hantera konflikter. I min senaste bok tycks hela världsbilden rasa, men diktjaget kravlar sig upp och går vidare. Det finns en konflikt i mina böcker, men också det japanska laddade stillaståendet.
Vilken betydelse har litteraturen i det finlandssvenska samhället?
  • Tyvärr är det så att folk tror sig vara intresserade av litteratur, men i själva verket ger de inte särskilt många halva cent för litteraturen. Även om många läser finns det ett monumentalt ointresse för det som litteratur egentligen är. Vid högtidliga tillfällen kan man verka intresserad av litteratur, men man låtsas bara.
Vad ger dig inspiration?
  • Saker jag upplever eller har upplevt och som jag måste bearbeta för att de ska släppa greppet.
Vilka yrkesmässiga förhoppningar har du?
  • Att jag ska kunna ge ut fler diktsamlingar.
Vilket är ditt förhållande till husdjur?
  • Jag är förtjust i kattor. Vi hade en katt som hette Ramses och som finns med i min diktsamling "Väggvitt". Ramses står i kökstrappan och jamar och vill ha spaghetti med tomatsås eller smörgås med ost. Före Ramses hade vi en katt som hette Måns. Det var min katt och vi umgicks mycket. Jag gillar inte hundar eftersom jag är rädd för dem. Hundar är för mänskliga vilket gör dem omänskliga.