MLM - Modersmål, Litteratur och Mediekunskap

Henrik Jansson

Bild: Henrik Jansson
Namn:
Henrik Jansson
Född:
20.3.1955
Bosatt:
Åbo
Yrke:
Utbilding:
Studentexamen, fil. dr. i litteraturvetenskap vid Åbo Akademi.
Verk:
  • Lit de parade (noveller). Boklaget 1981.
  • Gruppen hette No c:o (roman). Boklaget 1984.
  • Encore (roman). Schildts 1986.
  • Per Olov Enquist och det inställda upproret (avhandling). Åbo Akademi 1987.
  • Isbergens tid (roman). Schildts 1988.
  • Vernissage (roman). Schildts 1991.
  • Nattsmycken (kortprosa). Sahlgrens 1993.
  • Blues för Bimba (lyrisk svit). Sahlgrens 1996.
  • Godnatt treans spårvagn (roman). Sahlgrens 2001.
  • Hyvää yötä kolmosen raitiovaunu. Sahlgrens 2001.
  • Lejonhonans stillhet (novellsamling). Sahlgrens 2003.
  • Min dotter Näckros (novellsamling). Scriptum 2005.

Intervju

Frågorna

Hur blev du författare?
  • När jag var tonåring ville de flesta bli antingen rockstjärnor eller författare - även om författare inte var lika bra som rockstjärna. Jag hade en dröm om båda. Jag började skriva som tonåring och jag spelade också i ett band, så jag fick de här drömmarna förenade. Mina första böcker handlade också om rockvärlden. - Att bli författare var inget medvetet val för mig, det var bara något som jag gled in i. Min uppfattning är att min generation gjorde sina val mycket mer omedvetet än vad man gör nu; saker bara blev på ett visst sätt. Sen visade det sig inte vara så underbart att vara författare som jag hade trott. Det är ett vanligt jobb.
Vilka böcker och författare har varit eller är viktiga för dig?
  • En författare som jag läste mycket i tonåren var Hjalmar Gullberg. Han skrev grejer som var lätta att tonsätta. Jag tycker om mänskligt gripande romaner och är rätt ointresserad av teknik. Det är inte svårt att vara formellt briljant, däremot är det svårt att nå en annan form av djup. Det kräver mycket livserfarenhet att skriva något gripande. Bodil Malmsten är en författare som jag tycker att är både tekniskt skicklig och innehållsmässigt spännande.
För vem skriver du?
Hur arbetar du som författare?
  • Under en normal dag tillbringar jag förmiddagen hemma och försöker kanske jobba med någon skivrecension. Mitt på dagen går jag ut på något café där jag brukar jobba med mina skönlitterära texter. Det är olika hur länge jag håller på med det, det beror på hur det funkar. Går det bra kan jag sitta i fem timmar och sedan går jag hem och för in materialet på datorn och bearbetar det. Kvällarna brukar gå åt till att läsa recensionsböcker och senare går jag kanske ut och träffar folk.
Du har skrivit i de flesta genrer, vilken är din favorit?
Vilket är ditt förhållande till språket?
  • Under hela 80-talet, när jag började, var jag intresserad av språket och ägnade mig en del åt formella experiment. Numera tycker jag att den här typen av formprosa blir allt mindre intressant och jag har allt mer övergått till ett normalspråk. Även om jag skriver på ett normalspråk, polerar jag det ganska mycket trots att det inte behöver verka så i slutresultatet. Jag är heller inte så intresserad av språkorienterad poesi. Jag tror inte ens till fem procent att språket kan vara innehållet. Språket är alltid bara ett medel. Men det finns de som döljer brist på innehåll med hjälp av språket och det tycker jag är ganska trist.
Vad vill du med ditt författarskap?
Vilka är de ämnen du återkommer till i dina böcker?
  • Det låter kanske banalt men alla mina böcker handlar på ett eller annat sätt om kärlek. Mina första böcker handlade om kärlekens baksidor. I "Godnatt treans spårvagn" handlar det om en varmare och försonligare kärlek. Mina böcker är människorelationsböcker. De handlar om relationen man-kvinna, far-son, mor-son, mor-dotter.
Vilken betydelse har litteraturen i det finlandssvenska samhället?
Vad ger dig inspiration?
  • Det är händelser i mitt eget liv. Människor runt omkring mig ger mig ett behov av att uttrycka mina känslor. Det här betyder inte att jag skriver ner det sådär bara, utan jag använder mig av de här känslorna. Jag får också inspiration av andra som skriver och av människor jag handleder på skrivarkurser.
Vilka yrkesmässiga förhoppningar har du?
  • Jag tänker inte i de banorna. Jag är ganska nöjd. Jag har inga stora drömmar. Jag tycker snarare att jag uppnått mer än jag någonsin trott. Självklart hoppas jag att jag ska få fortsätta och göra det jag gör och om jag ger ut någonting hoppas jag det skall ge människor någonting.
Vilket är ditt förhållande till husdjur?
  • I drygt tio år levde jag i en familj där vi hade katter. Under den här tiden började jag tycka hemskt mycket om de här katterna. De fick röra sig fritt ute och ibland födde de ungar och man var kanske med när de födde sina ungar, så katter tänker jag på med värme. Jag är också intresserad av stora katter, speciellt lejon. Men när man bor i en stad är det inte så enkelt att ha husdjur. Hund skulle jag absolut inte vilja ha. Detär bättre att ha barn i så fall.