MLM - Modersmål, Litteratur och Mediekunskap

Henrik Tandefelt

Bild: Henrik Tandefelt
Namn:
Henrik Tandefelt
Född:
24.7.1942
Bosatt:
I Småland, Sverige
Yrke:
Scenograf, fotograf journalist, medielärare
Utbilding:
Ateneum, Stockholms universitet, Journalisthögskolan
Verk:
  • Svenska föreningen (kriminalroman). Tre böcker 2000.
  • Som om (kriminalroman). Tre böcker 2002.
  • Ultramarin (kriminalroman). Tre böcker 2004.

Intervju

Frågorna

Hur blev du författare?
  • Tja, säg det en starkt bidragande orsak har i alla fall varit det faktum att jag är bosatt i Sverige och med andra ord är invandrare. Som invandrare kan man ju inte svenska en attityd jag ofta stött på när jag sökt arbete eller inte fått arbete med hänvisning till att man måste vara väl förtrogen med det svenska språket. Jag brukar korrigera språket och skicka tillbaka brevet. Har aldrig fått något svar. Som författare kan jag äntligen bevisa att jag faktiskt behärskar svenska bättre än de flesta. En annan orsak till författarskapet är vanan. Efter flera år inom bland annat dagspressen har skrivandet en viss dragning. Det har blivit en vana och är helt enkelt kul.
Vilka böcker och författare har varit eller är viktiga för dig?
  • I min gröna ungdom läste jag några enstaka deckare jag lånat av en klasskamrat men var egentligen inte särskilt intresserad av den genren. Jag svalde huvudsakligen modernare skönlitteratur av författare som Jean Genet, William Faulkner, Federico Garcia Lorca, Günter Grass, Peter Handke, Norman Mailer, André Gide men också Oscar Wilde, Anton Tjechov, Joseph Conrad, Nikolaj Gogol och så vidare. Numera läser jag fler deckare, mest för att bekanta mig med genren.
För vem skriver du?
Hur arbetar du som författare?
Du har skrivit i de flesta genrer, vilken är din favorit?
Vilket är ditt förhållande till språket?
  • Ingen aning, jag har inte filosoferat över detta. Jag skriver, jag väljer, funderar, karaktäriserar, parodierar och bygger. Språket är det som ger läsaren en bild av mig och det jag skriver om. Naturligtvis sätter språket färg. Till exempel kan man ju skriva: Herr Lindgren var en byråkrat. Eller så skriver man: Efter att ha ordnat pappren på arbetsbordet och lagt pennorna i rad, radergummit till höger, rättade Lindgren till slipsen och du förstår skillnaden.
Vad vill du med ditt författarskap?
  • Ytligt sett handlar det om att ha kul själv. Det har också gett mig nya, intressanta bekantskaper. Förut kände jag till exempel inte en enda polis eller rättsmedicinare.
Vilka är de ämnen du återkommer till i dina böcker?
  • Delvis. En intrig kan ta sats i något som verkligen har hänt, eller kan tänkas ha hänt. Sedan får fantasin för berättelsen framåt. Samtidigt finns det vissa lagar och förordningar som personerna i boken måste rätta sig efter. - Skriver man kriminallitteratur är det oftast bra om händelser och personer inte känns igen. Ingen ska misstänka att författaren skriver om ett specifikt fall.
Vilken betydelse har litteraturen i det finlandssvenska samhället?
Vad ger dig inspiration?
  • Fråga Freud - jag vet inte. Ibland bubblar det, ibland inte. Så är det och det vänjer man sig vid. Skapa ena dagen och samla fakta den andra.
Vilka yrkesmässiga förhoppningar har du?
Vilket är ditt förhållande till husdjur?
  • Tja, jag har inte blivit ovän med något djur sedan en häst bet mig i Borgå 1959. Hemma har jag några trevliga hundar av samma slag som hunden Muffins i mina böcker samt några katter och ett förhoppningsvis krympande antal möss. Jag tycker också om hästar, kor, råddjur, älgar, kråkor, blåmesar, gäddor med flera som flyger, simmar, tassar, kryper och skuttar omkring i skogen där jag bor.