6. Maijan luokka

Lue ensin teksti kokonaan. Tutustu myös tekstin sanastoon ja imperatiivin (käskymuoto) ja adverbien muodostukseen ja käyttöön. Tämän jälkeen voit käydä tekstin läpi lyhyissä jaksoissa ja vastata monivalintatehtäviin.

Lukutekstin

Maija on myöhässä, koska iltapäiväruuhka oli hyvin paha. Hän juoksee nopeasti opettajainhuoneeseen. Hänen pitää vielä kopioida yksi harjoitus tuntia varten. Mutta ranskan opettaja Susanne on jo monistamassa.

Maija kysyy: "Onko sinulla paljon jäljellä? Minulla on vähän kiire. Anna minun ottaa välillä."

"Ota vain", sanoo Susanne. Minulla on runsaasti aikaa."

1. Maija on myöhässä, koska
2. Maija juoksee opettajainhuoneeseen.
3. Maija ei voi monistaa, koska
4. Susanne antaa Maijan monistaa
5. Susannella on aikaa.
Maija monistaa harjoituksen ja kiirehtii luokkaan. Luokassa opiskelijat keskustelevat vilkkaasti.

"Hyvää iltaa kaikille", sanoo Maija.
"Ottakaa kirjat esille ja avatkaa sivulta 22. Luemme kappaleen ensin läpi. Ole hyvä ja aloita sinä, Mahamoud. Lue hitaasti ja selvästi. Alleviivatkaa oudot sanat."

Mahamoud lukee ensimmäisen kappaleen ja aloittaa seuraavaa.

"Älä sinä lue sitä", sanoo Maija. "Anna Ljuba jatkaa."

6. Opiskelijat keskustelevat
7. He lukevat kappaleen läpi.
8. Opiskelijat
Kun kappale on lopussa, Maija jakaa harjoituksen.
"Tehkää tämä parityönä. Kirjoittakaa puuttuvat sanat tekstiin. Miettikää tarkkaan mikä on oikea muoto. Muistakaa puhua suomea koko ajan. Ja kun valitset paria, valitse sellainen, joka ei puhu sinun äidinkieltäsi."

Opiskelijat työskentelevät ahkerasti ja innokkaasti. Pian harjoitus on valmis.

"Nyt tarkistamme tehtävän. Tule sinä, Miquel, taululle ja kirjoita ensimmäinen lause. Älä kirjoita niin pienellä käsialalla."

Tunnin lopussa Maija sanoo: Tehkää kotona harjoitus kolme ja lukekaa kappaleen yhdeksän sanat."

Koska on torstai-ilta, Maija toivottaa vielä ovelta mukavaa viikonloppua kaikille. "Sitä samaa opettajalle", vastaavat opiskelijat.

9. Kun kappale on lopussa, Maija
10. Opiskelijat tekevät työn
11. Opiskelijat tekevät harjoituksen
12. Miquel kirjoittaa taululle