Duunioppi / Työssäoppimisen edellytykset / Terveys / Fyysinen jaksaminenperjantai 19.7.2019

Fyysinen jaksaminen

Olemme fyysisiltä ominaisuuksiltamme erilaisia. Tämän vuoksi jaksamme eri tavalla. Joku soveltuu paremmin raskaaseen fyysiseen työhön, toiselle soveltuu paremmin kevyempi työ.

Työntekijä kuormittuu tehdessään työtä. Kuormitus on välttämätön ihmisen hyvinvoinnille. Pieni väsymys päivätyön tai koulupäivän jälkeen auttaa jaksamaan tulevina päivinä. Työn tulee olla työntekijälle sopivaa, ei liian raskasta eikä liian kevyttä. Väsymys korjaantuu riittävällä levolla ja ravinnolla. Myös mieluisat vapaa-ajan harrastukset auttavat jaksamaan.

Työn kuormittavuuteen vaikuttavat työ, työympäristö, ihmisen henkiset ja fyysiset ominaisuudet. Ylipaino ja sairaudet lisäävät työn kuormittavuutta.

Fyysiseen jaksamiseen vaikuttavat oikeat työmenetelmät, työasennot, työn raskaus, tarkkuus, oikeat työvälineet, yhteistyön sujuminen ja työntekijän ominaisuudet.

Voit itse vaikuttaa jaksamiseesi. On tärkeää, että nukut hyvin ja syöt terveellisesti. Myös riittävä ulkoliikunta auttaa jaksamaan työssä ja koulussa.

 

Hyvä yöuni auttaa jaksamaan

Kevyt liikunta noin kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa saa veren kiertämään ja lihakset rentoutumaan. Tämä auttaa nukahtamaan ja parantaa yöunta.

Illalla saunominen ja peseytyminen rentouttavat mielen ja kehonkin. Musiikin kuuntelu ja lukeminen valmistavat mieltä nukkumiseen.

Kevyt iltapala vaikuttaa edullisesti nukahtamiskeskukseemme. Kahvin juonti illalla piristää monia, joten sitä kannattaa välttää. Tupakanpoltto ja runsas alkoholinkäyttö heikentää yöunta.

Säännöllinen nukkumaanmenoaika auttaa vuorokausirytmin löytymisessä, parantaa yöunta ja näin auttaa jaksamaan.

HYVA YOUNI testimoniste (DOC)
HYVA YOUNI moniste (DOC)

Sivu päivitetty 8.10.2005

AMMe