Duunioppi / Työssäoppimisen edellytykset / Terveellinen ruokavalio / Aamu- iltapalavaihtoehtojaperjantai 22.11.2019

Aamu- ja iltapalavaihtoehtoja

Terveelliseen ruokavalioon kuuluu monipuoliset aamu- ja iltapalat. Tehokkaan työskentelyn kannalta päivän tärkein ateria on aamuateria, koska yön jälkeen veren sokeritaso on laskenut ja elimistö tarvitsee hiilihydraatteja elimistön käynnistämiseen. Päivän aikana nautitaan useampi ateria. Syömistä vähennetään määrällisesti ja ruoka-aineita kevennetään iltaa kohden. Iltapalalla syödään kevyemmin kuin muilla päivän aterioilla.

Ohessa on moniste aamu- ja iltapalavaihtoehdoista helpottamaan aterioiden valmistamista ja ostosten suunnittelua. Aamu- ja iltapala-ateriat kannattaa valmistaa itse, koska näin aterioiden tuoreus on taattu ja säästät samalla rahaa.

Erilaiset puurot ovat edullisia ja ravitsemuksellisesti hyviä aamupaloja. Raaka-aineita kannattaa vaihdella vuoden aikojen ja hintojen mukaan, mutta myös jottei kyllästy aterioihin.

AAMU-JA ILTAPALAVAIHTOEHTOJA moniste (DOC)
SUUNNITTELE OSTOSLISTA,moniste (DOC)

Sivu päivitetty 17.12.2005

AMMe